Piaţa Unirii, Braşov | Tel.+40-268-513866 | rezervari@coroana-brasovului.ro

martie 1, 2018

Capodopera verdiană „Bal mascat” deschide Luna Mărțișorului la Opera Brașov

Personajele capodoperei verdiene „Bal mascat”,cea mai recentă premieră și prima reprezentație din luna martie a Operei Brașov, vor prinde viață pe scenă sâmbătă, 3 martie 2018, de la ora 18.30, în Sala Operei.

 

Capodopera verdiană „Bal mascat” deschide Luna Mărțișorului la Opera Brașov„Bal mascat” este cea mai recentă premieră a Operei Brașov, montată în cadrul celei de-a XV-a ediții a Festivalului Internațional de Operă, Operetă și Balet de anul trecut. La momentul premierei, spectacolul s-a jucat în două reprezentații, beneficiind de două distribuții internaționale. De această dată, artiștii Operei Brașov vor da viață personajelor din „Bal mascat”.

 

Opera

„Bal mascat” (în italiană „Un ballo in maschera”) este o operă compusă de Giuseppe Verdi pe un libret de Antonio Somma, a cărei premieră absolută a avut loc la Teatro Apollo din Roma, în data de 17 februarie 1859. Datorită succesului imediat, opera a fost reluată pe 11 februarie 1861 la New York și pe 15 iunie în același an, în Marea Britanie.

Înainte de a fi prezentată publicului, atât lucrarea în sine, cât și titlul acesteia au suferit numeroase transformări datorate cenzurii. De aceea, acțiunea din „Bal mascat” a fost plasată în Bostonul secolului al XVII-lea și are la bază povestea asasinării Regelui Gustav al III-lea al Suediei.

 

Inițial, prima reprezentație a operei avea să aibă loc pe scena Teatrului San Carlo din Neapole. Conducerea operei, însă, i-a cerut în mod imperativ lui Verdi să mute acțiunea libretului din secolul al XVIII-lea în Evul Mediu iar locul acţiunii, din Suedia la Florenţa. Personajul principal ar fi trebuit să nu fie un rege, ci un senior feudal. Și alte modificări elucubrante, din punctul de vedere al lui Giuseppe Verdi, ce considera că plasând subiectul în alt spaţiu şi timp, denaturează caracterele personajelor şi atmosfera galantă de la sfârşitul veacului al XVIII-lea.

Astfel, s-a iscat un scandal de mari proporții între compozitorul Verdi și directorul Operei San Carlo care cerea și despăgubiri financiare. S-a ajuns până la proces, compozitorul fiind amenințat cu arestarea. Reacţia populară, manifestaţiile de simpatie de pe străzile orașului, unde se striga „Viva Verdi!”, au convins autorităţile să cedeze în cele din urmă.

La intervenţia impresarului Teatrului Apollo din Roma, „Bal mascat” a putut fi în sfârşit montată aici, la 17 februarie 1859, dar tot cu unele modificări în libret. Cenzura nu admitea nicidecum ca acţiunea să se petreacă în Europa. Așadar, Verdi optează pentru Lumea Nouă, pentru orașul Boston, Massachusetts. Perioada va fi vag sugerată ca fiind cea a începutului anilor 1700, deci cea a Americii de Nord coloniale britanice. Personajul Regele Gustav al III-lea devine guvernatorul englez al Bostonului (Riccardo – contele Richard de Warwick), iar asasinul, propriul său secretar, Renato.

Pe lângă calitățile componistice deosebite, opera înfățișează personaje foarte puternice, bine echilibrate și conturate: Riccardo, conte de Warwick și guvernatorul Bostonului, Renato, prietenul său și, în același timp, secretarul personal, și Amelia, soția celui din urmă, prinsă între iubirile celor doi bărbați. De asemenea, una dintre cele mai importante figure ale operei este ghicitoarea Ulrica, cea care va conduce spre finalul dramatic. Povestea medievală expusă este plină de pasiune și intrigi, în care onoarea și prietenia sunt percepute ca fiind sacre, triunghiurile amoroase sunt cele mai dureroase tabuuri, iar trădarea, cu sau fără mască, se plătește scump.

În ciuda finalului său tragic, opera are multe momente foarte reușite, de combinare armonioasă a sublimului și ironiei, un amestec de tragism și comedie care i-a făcut pe mulți critici de specialitate să-i atribuie un caracter „shakespearian”.

 

Distribuție

Cristian Bălășescu (Opera Națională Română Timișoara) – Riccardo, Cristina Radu – Amelia, Alexandru Aghenie – Renato, Corina Klein – Oscar, Asineta Răducan – Ulrica, Claudiu Bugnar- Judecătorul, Lorand Cristian – Silvano, Florin Grama – Servitorul Ameliei, Marian Rește – Samuel, Dan Popescu – Tom. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Traian Ichim, iar regia spectacolului este semnată de Corinna Boskovky (Austria). Scenografia poartă semnătura Rodicăi Garștea. Dirijor cor: Leonard Boga. Mișcarea scenică: Alexandru Fotescu.

 

Bilete

Preț bilete: 30 lei; 20 lei

Biletele se vând la sediul Operei Brașov, str. Bisericii Române nr. 51, tel. 0268/419380. Program: Luni – Vineri 10 – 17 şi cu o oră înainte de începerea spectacolului (în cazul în care rămân bilete disponibile).

*În stagiunea 2017 – 2018, accesul copiilor la spectacolele de operă și operetă este permis începând cu vârsta de 7 ani!

 

Surse: opera-brasov.ro, wikipedia.orgdolhescu.com

 

 

Hotel-Coroana-Brasovului-cazare-in-centrul-vechi

Cazare in Brasov

Va asteptam cu drag in 2018 la Brasov!

Hotel Coroana Brasovului***, situat in Piata Unirii, este locatia perfecta de cazare in centrul vechi al Brasovului, la 10 minute distanță cu masina de Opera Brașov, in imediata apropiere a Bisericii Negre si Str. Republicii. Va invitam la „Bal mascat”, cea mai recentă premieră a Operei Brașov.

 

Evenimente in Brasov , , , , , ,

Lăsaţi un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Dată sosire:

Dată plecare:

×

Dată sosire:

Dată plecare:

×

Arrival date:

Departure date:

×

Arrival date:

Departure date:

×
SWITCH THE LANGUAGE
Cart